Jozef van den Horst combineert in zijn werk zijn nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden van neonglas met zijn Italiaanse inspiratiebronnen.
Inspiratie en nieuw materiaal uit Italië:
Italië staat centraal in deze expositie. Het is Jozefs favoriete vakantieland. De kunst, de historie en het design inspireren hem in zijn werk. Bijvoorbeeld de vormgeving van Alessi en Alessandro Mendini, Ettore Sottsass één van de oprichters van de Memphisgroep. Na een tip van zijn Nederlandse neonleverancier vond hij, afgelopen vakantie, vlakbij Milaan een glasfabriek waar hij 6 millimeter neonglas in diverse kleuren kocht. In zijn atelier ging hij aan de slag en wilde hij ontdekken of hij dit dunne glas op dezelfde manier kon verwerken als het dikkere glas waarmee hij gewend was te werken.
Jozef: “Met een speciale brander lukte het om de losse glasdelen aan elkaar te smelten en maakte ik de minisculpturen”.
Van zilver naar neon:
Net als Memphis gebruikt Jozef veel formica in zijn werk. Ooit startte hij met het maken van metaal plastieken, geïnspireerd door de Zwitser Tinguely die bizarre sculptuur machines maakte. In die tijd maakte Jozef ook zilveren sieraden en werkte met gasbranders om zilver te solderen. Vanuit zijn vaardigheid van het werken met vuur en branders ontstond de link naar neonsculpturen, waarvoor je neonbuizen eerst in een vlam warm en zacht maakt en dan kunt ombuigen. Het neonglasblazen zorgt ervoor dat de buis rond blijft en niet dubbelklapt of plat wordt.
300 jaar geleden werd het duurzame neonlicht uitgevonden:
Neonlicht blijft wel 30 tot 40 jaar branden. Het werd 346 jaar geleden ontwikkeld. In 1675 zag de Franse astronoom Jean Richard toevallig lichtverschijnselen in zijn kwikbarometer. Heinrich Geissler ontdekte 180:jaar later het principe van neonverlichting door een hoogspanningtrofo aan te sluiten op een afgedichte glazen buis. Waar neongas in zat . De Amerikaan Nicola Tesla voegde fosforcoating toe en maakte in 1893 het woord LIGHT. More verbeterde de elektrodes waardoor het gas langer in de buis blijft. Toen de fransman Georges Claude een buis van More vulde met neon en er hoogspanning op zette ontstond er sterk rood licht. Argon maakte het grijsblauw en poeders zorgden voor nog meer kleuren.
Jozef: “Door verschillende kleuren glas aan elkaar te smelten, ontstaan verschillende combinaties die ik gebruik in mijn 3Dneon sculpturen.”