Gerard Schoneveld

10 jan 2016 t/m 3 feb 2016
  • Voorhoutgalerie

Het navigeren van een tafelaar

Gerard Schoneveld. Schilderijen, grafiek en beelden

Van 9 januari tot 3 februari 2016 exposeert Gerard Schoneveld (Rotterdam 1961) schilderijen, grafiek en beelden bij Pulchri in de Voorhoutgalerie in Den Haag. Geboren op een schip onder de oude spoorbrug in Rotterdam typeert hij zichzelf en zijn werk: ‘het geluid dat ik voortbracht als zuigeling werd overstemd door de toethoorn van een denderende trein. In een cadans van staal en stookolie zag ik jarenlang vanaf het dek het rivierenlandschap voorbij glijden. Daarom wilde ik als jongetje al vroeg trompet spelen en schilder ik landschappen die water weerspiegelen’. Op deze tentoonstelling heeft het landschap plaats gemaakt voor huiselijke voorstellingen met tafelstukken. Op de vraag of dit komt omdat zijn leven zich tegenwoordig op een rustige plek aan wal afspeelt antwoordt hij: ‘schilderkunstig gezien verschillen landschap en tafel niet van elkaar. Zoals een reiziger zich vrij door het landschap verplaatst, zo kan de blik van de onbeweeglijke tafelaar over het oppervlak van de tafel navigeren. Het huis op de dijk wordt een botervloot en de dijk is gelijk aan een plooi in een tafelkleed’. Het stilleven daagt de schilder wel uit tot het zoeken van nieuwe ordeningen. De spullen en de tafels zijn om die reden misschien soms omgeknikkerd, gestapeld, dwars gelegd en op zijn kop gezet.

Zijn nieuwe werk is een ballade op de huiselijke sfeer en de vrijheid in de stillevens van Engelse schilders van de St. Ives Group uit Cornwall: ‘Ben Nicholson (1894-1982) schilderde zijn ontbijttafel na toen hij in Zwitserland was. Met dit werk, getiteld Bread (1922), brak hij bewust met de academische traditie. Door de broden op tafel als een bergkam rechtop naast elkaar te plaatsen weerspiegelden ze de Zwitserse alpen die Nicholson vanuit zijn raam zag’. Deze transitie van vorm door het kantelen van voorwerpen is herkenbaar in het werk Gerard Schoneveld. In zijn geval is echter nog nooit sprake geweest van een academische traditie noch zien we veel terug van een huiselijke of kabbelende sfeer in de stillevens. Het weerspannige oppervlak van verf, inkt en geolied staal gecombineerd met een fluks handschrift loopt zoals vanouds als een rode lijn door zijn werk. De balorige dingen in de stillevens van dit schipperskind, deze schilder, drukker, lasser, bezield broodbakker en heraut steken lustig de kop boven het maaiveld, of in dit geval het tafelblad, uit.

Pulchri Kunstenaars