Horendol

1 nov t/m 23 nov 2014
  • Weissenbruchzaal

Van 1 november t/m 23 november exposeert de Haagse Marijke Gémessy in Pulchri te Den Haag nieuwe objecten in brons en keramiek met neon. Hiermee viert zij haar 50 jarig kunstenaarschap.

Het thema is haar bezorgdheid over het uitsterven van bijen en neushoorns. Niet vreemd voor iemand die ooit voor de keuze stond kunstenaar of bioloog te worden. Wie brave beesten verwacht komt bedrogen uit. Gémessy (1944) voorziet de bronzen en keramische objecten van neon toevoegingen, gevonden materiaal, dramatische glazuren, goud en transfers.  Alle materialen vloeien samen tot tastbare beelden, vaak lichtvoetig, soms ernstig.

Enkele voorbeelden: een bijenkast van aangespoeld hout, waarin een filmpje van krioelende bijen vertoond wordt. Het scherm is omringd door keramische bijen. Zeven keramische portretten van vermoorde neushoorns, voorzien van gestempelde nummers, te weten het aantal gestroopte beesten in de afgelopen jaren. (Dit jaar ruim twee per dag!) Twaalf bronzen neushoorns met teksten als: <Horny? Over my dead body.> Voor de stapel gouden hoornen is een hoornafdruk overgevlogen van een onlangs gestorven neushoorn in Zuid-Afrika. De echte hoorn zou op de zwarte markt tweemaal zijn gewicht in goud waard zijn.

In een eigen handschrift levert zij weliswaar kritiek op de manier waarop wij met dieren omgaan, de overconsumptie en de weggooi-maatschappij, maar overspoelt deze met een flinke vleug humor. 

<In de keramiekwereld is Gémessy een vreemde eend in de bijt, die zich met grote vakbekwaamheid en soms op het scherp van de snede beweegt tussen kunst en kitsch.<Paul Kuyer)

<Haar technische bekwaamheid is geen doel op zich. Zij transformeert materialen tot betekenisdragers om de verbrijzeling van de tijd vorm te geven.> (Benno Hillebrand)

 

Pulchri/Weissenbruchzaal, Lange Voorhout 15, Den Haag. Open di t/m zo van 11 -17 u.

Pulchri Kunstenaars