ODE AAN DE SCHILDERS

4 apr 2015 t/m 26 apr 2015
  • Hardenbergzaal

Een fotografie tentoonstelling van Marion Bauhuis, Dinie Wikkerink en Paul van Hulzen.

 MARION  BAUHUIS

Marion Bauhuis studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem (richting Vrije Kunst). Zij heeft deelgenomen aan vele tentoonstellingen, kunstbeurzen en kunstroutes in binnen- en buitenland. Naast haar werk als autonoom kunstenaar is Marion tevens actief als docent fotografie en beeldbewerking.

De fotobeelden van Marion Bauhuis gaan over de kwetsbaarheid van het leven. In haar beelden maakt ze haar zoektocht naar een innerlijke werkelijkheid zichtbaar. Verborgen emoties, angsten, mysteries en dromen geeft ze weer in een schilderachtige en gelaagde stijl. Herinnering, vergankelijkheid, spiritualiteit, het vrouw-zijn en de kindertijd vormen de thematische draden.

Marion schildert met foto's. Haar palet bestaat uit foto’s van de natuur, in het bijzonder uit de beelden van haar eigen besloten tuin met de veelheid aan planten en bloemen. Zij laat zich daarbij inspireren door diverse schilders en stromingen. Haar werk associeert met de bloemstillevens van Hollandse Schilders uit de 17de en 18de eeuw, het werk van Claude Monet (waaronder de Nymphéas), de romantische vrouwenportretten van John Everet Millais, en met het mystieke werk van de hedendaagse schilder Marc Mulders.

In de tentoonstelling 'Ode aan de Schilders' presenteert Marion Bauhuis haar nieuwe fotoserie 'Het Blauwe Uur'. Een citaat van de schrijver Michel Houellebecq raakt de essentie van deze serie beelden : 'Bloemen staan in het licht, oogverblindend en roerloos. De schoonheid van bloemen is droevig omdat bloemen kwetsbaar zijn, en voorbestemd tot de dood, net als elk ding op Aarde natuurlijk maar zij meer dan andere dingen, en hun kadaver is een groteske parodie op hun levende essentie, dat alles begrijp je zodra je één keer de cyclus van de seizoenen en het verrotten van de bloemen hebt meegemaakt'.

DINIE WIKKERINK

Dinie Wikkerink studeerde aan de AKI, de Academie voor Beeldende Kunst in Enschede. Zij exposeerde regelmatig haar werk tijdens solo- en groepstentoonstellingen, in zowel binnen- als buitenland. Zij behoorde tot de Award winnaars van de Biennale Florence in 2011, en nam deel aan de Dublin Biennal 2012. Van haar werk verschenen meerdere fotoboeken, onder meer '16.00 uur', 'Correspondentie', en 'Interieurs'. Dinie is curator van galerie Foto21 in Bredevoort.

Dinie Wikkerink fotografeert de dagelijkse dingen om haar heen. Met het licht van het hier en nu creëert ze tijdloosheid. Haar camera is de stille getuige van al het moois dat voorbij komt, lichtplekken die herinneringen oproepen en verwijzen naar oude waarheden, gewone dingen die door het licht een beeldende inhoud krijgen. In het nieuwste werk van Dinie worden foto's gecombineerd. De beelden beïnvloeden elkaar en krijgen een nieuwe betekenis.

Dinie Wikkerink heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen haar fotografisch werk en schilderkunst. In eerste instantie heeft ze zich gericht op de schilders Vilhelm Hammershøi en Giorgio Morandi, later betrok ze ook Johannes Vermeer in haar onderzoek. Het doel was op de eerste plaats om van deze meesters te leren. Daarnaast heeft Dinie zichzelf de opdracht gegeven een tentoonstelling samen te stellen geïnspireerd door het werk van genoemde schilders.

Het geselecteerde werk voor de tentoonstelling 'Ode aan de Schilders' toont de uitkomst van het onderzoek. De foto's die ze heeft gekozen zijn volgens Dinie Wikkerink 'sober en verstild als het werk van Morandi, dragen het licht van het werk van Vermeer, en vertegenwoordigen het levensgevoel van het werk van Hammershøi'. Het verloop van het onderzoeksproces heeft Dinie in het boek 'ODE' vastgelegd. Dit boek ligt tijdens de tentoonstelling ter inzage.

PAUL  VAN  HULZEN

Na zijn loopbaan als bestuurder in de gezondheidszorg studeerde Paul van Hulzen aan de Fotoacademie in Amsterdam. De kwaliteit van zijn fotografisch werk werd snel (h)erkend. Hij nam deel aan een groot aantal tentoonstellingen en sleepte verschillende prijzen en nominaties in de wacht. Zo werd van Hulzen in 2011 in New York uitgeroepen tot 'International Architecture Photographer of the Year 2011'. Nog recent werd Paul genomineerd voor de 'Van Ommeren de Voogt Prijs 2014'.

Paul van Hulzen fotografeert 'places'. Uitgangspunt is de 'ruimtelijkheid', die door menselijke ingrepen is gecreëerd. Hij zoekt in locaties, interieurs en landschappen een karakteristieke sfeer, die vervreemdend, ironisch en verontrustend kan zijn. Een kunstcriticus schreef recent 'Wat voor veel foto's van Paul van Hulzen geldt is dat je kijkt naar esthetische beelden, maar onderhuids schuurt en wringt het aan alle kanten'.

Ontegenzeglijk wordt het fotografische werk van Paul van Hulzen beïnvloed door schilders. Onder meer Rothko, Wyeth, Hopper, Hockney en Armando zijn voor hem 'voorbeeldige' kunstenaars. Al decennia geobsedeerd door het schilderij 'Christina's World' van de schilder Andrew Wyeth bezocht Paul recent het plaatsje Cushing aan de kust van de Amerikaanse staat Maine waar hij het exterieur en interieur fotografeerde van het 'Olson House', het ouderlijk huis van Christina en tevens de favoriete locatie van de schilder.

Voor de tentoonstelling 'Ode aan de Schilders' heeft Paul van Hulzen onder de titel 'Christina's Home' een kleine selectie samengesteld van zijn beelden van het 'Olson House'. Daarnaast wordt enkele beelden getoond van zijn fotoserie 'Motel Story' die onmiskenbaar de invloed van onder meer de beroemde schilder Edward Hopper verraden.

www.marionbauhuis.nl

www.diniewikkerink.nl

www.paulvanhulzen.com

Hardenbergzaal 4-4 t/m 26-4-2015