Wil Korrelboom (1937-2020)

Wie denkt aan het werk van Wil Korrelboom (1937-2020) zal zich concentreren op haar vaardigheden als portretkunstenares. Dat was inderdaad een van haar bezigheden, waaraan zij vooral aandacht besteedde, zowel via de fotografie als via de schilderkunst. Ze ging daarbij heel origineel te werk. Wat opvalt is de grote variëteit in de portretten van Wil Korrelboom. Ze maakte zeer indringende portretten van haar zoon Jaap de Boer, in een weloverwogen compositie en een terughoudend kleurgebruik. Haar voorkeur voor donkere modellen bracht haar er toe de figuren te bekleden met fel getinte omslagdoeken.

Wil Korrelboom had een uitgesproken voorkeur voor het mannelijk naakt. Zo maakte ze een expositie in der Duitse stad Hagen in 1993, onder de titel: ‘Der Mann nackt … na und?’ voorafgegaan door een vergelijkbare presentatie bij de Haagse Kunstkring, in 1992, getiteld ‘The Male Nude … so what?’ Ook hier had zij een geheel eigen methode om aan geschikte modellen te komen. Zo koos ze voor een atletische glazenwasser, die op een ladder tegen haar voorgevel aan het werk was. Heel ingetogen echter is haar levensgrote portret van Edwin, waarin haar talent als portrettist duidelijk zichtbaar is. Wil Korrelboom was werkend lid van Pulchri Studio. (Uit het artikel “Wil Korrelboom, Een keuze uit haar werk” van John Sillevis, te lezen in het Pulchri Magazine 2023 (nr. 4) dat verscheen in de week van 11 december 2023.)

Tentoonstelling

Impressies