Antonina Konopelska - Truth of Seeing

Pulchri Studio in Den Haag presenteert met trots Truth of Seeing, een solotentoonstelling van de Poolse interdisciplinaire kunstenaar en wetenschapper Antonina Konopelska, gecureerd door Barbara London. De tentoonstelling, gehouden onder het erepatronaat van de Ambassadeur van de Republiek Polen in Nederland, H.E. Margareta Kassangana, toont grootformaat post-fotografische portretten die de veranderlijke aard van identiteit en perceptie in het digitale tijdperk onderzoeken.

Antonina Konopelska transformeert haar onderwerpen tot transhumane simulacra. Haar proces, dat ze grafische personificatie noemt, combineert de fotografische afdruk met bewuste digitale interventie – een versmelting van organische vorm en technologische kunstmatigheid. De resulterende beelden bevinden zich in een liminale ruimte tussen menselijke aanwezigheid en kunstmatige curatie, en dagen de grens tussen realiteit en simulatie uit.

Curator Barbara London, bekend om haar baanbrekende werk op het gebied van video- en mediakunst, plaatst Konopelska’s werk binnen bredere filosofische en technologische kaders. De tentoonstelling verkent theorieën over post-fotografie, identiteitsperformance en simulatie, geïnspireerd door het werk van Jean Baudrillard, Susan Sontag, David Levi Strauss, Vilém Flusser en Joan Fontcuberta.

In een tijd waarin kunstmatige intelligentie en algoritmische beeldvorming de grens tussen realiteit en illusie steeds verder vervagen, confronteert Truth of Seeing de toeschouwer met een fundamentele ontologische vraag: wat is werkelijkheid? Konopelska’s portretten onderzoeken de spanning tussen waarheid en overtuiging en bieden inzicht in de manier waarop identiteit en perceptie worden gevormd.

Informatie

Vanaf:
Dinsdag 15 april 2025
Tot en met:
Zondag 11 mei 2025

Waar:
Weissenbruchzaal

Opening:
Woensdag 16 april 2025 om 18:00 uur

Opening door:
Ambassadeur van de Republiek Polen H.E. Margareta Kassangana.

Let op:
Op zaterdag 26 april is de tentoonstelling gesloten i.v.m. Koningsdag.