Tom Schenk - Een huis voor de ziel

De uitroep ´geen idee hebben´ is voor beeldend kunstenaar Tom Schenk is een veelzeggend begin van een creatief proces dat uitmondt in een productie of expositie. Schenk heeft als decor- en kostuumontwerper veel samengewerkt met één van zijn favoriete regisseurs, Yoshi Oida, en met hem de (opera-) wereld bereisd. Iedere keer als de twee vrienden zich in de Parijse woning van Oida bogen over het libretto en de muziek van een nieuwe opera antwoordde het Japans/Franse theatericoon op de vraag ´hoe pakken we het aan?´ met de woorden “I have no idea.” Vanuit het niets, vanaf een blanco vel papier en zonder vooropgezet plan begonnen de ideeën op gang te komen. De andere drie regisseurs waar Schenk een artistiek huwelijk mee had waren Johan Doesburg, Erik Vos en Antoine Uitdehaag.

Zo wil Schenk ook schilderen. Een vooropgezet plan belemmert zijn creativiteit waardoor hij niet goed kan ervaren waar de verf hem leidt, terwijl vormen en kleuren hun eigen weg moeten vinden. Naarmate de grote opdrachten voor decors en kostuums minder werden, kon hij steeds meer aandacht besteden aan zijn schilderwerk. Schenk heeft sinds het midden van de jaren tachtig succesvol geëxposeerd, zoals met zijn schetsen en ontwerpen. Deze ontwerptekeningen voor decors en kostuums hadden zich ontwikkeld tot gewaardeerde en gewilde kunstwerken op zich. Deze exposities waren vaak te zien in het Appeltheater, waar hij vanaf 1978 tot 2007 vele tientallen producties heeft verzorgd. In 2020 had hij zijn eerste grote solotentoonstelling met ook olieverf- en acrylschilderijen. Het was dan ook toepasselijk dat deze werd gehouden in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.

Het werk van Schenk wordt vaak gekarakteriseerd door een enkel en soms eenzaam ogend huis, al dan niet in een landschap, of alleen een landschap. Tom heeft altijd al een obsessie gehad voor een huis als object of afbeelding. In het Hebreeuws betekent het woord beeth huis, maar verwijst ook naar God. Want God heeft het huis tot stand gebracht. Hoewel de beeth de tweede letter is in het Hebreeuwse alfabet, is het toch de eerste letter, die in de Hebreeuwse bijbel voorkomt. Dit woord is in het Jiddisch verbasterd tot ´bajes´. Dat is een huis waarin iets wordt bewaard, een huis van bewaring, een gevangenis. Schenk verbeeldt dat huis/God ook wel eens als een tent. In de theaterproductie Genesis, waar Schenk met Johan Doesburg bij het Nationale Toneel in het Zuiderstrandtheater mee samenwerkte, komen Adam en Eva dan ook uit een tent gekropen. Zo´n huis in zijn werk drukt ook iets van zijn gemoedstoestand uit. Het huis waar zijn ziel woont, soms een eenzaam huis en soms gespiegeld. Spiegelingen van de ziel. Voor Schenk is de afbeelding van een huis multi-interpretabel en misschien wel een onbedoeld symbool. Het liefst ziet hij het huis in een stuk niemandsland, ergens tussen abstract en figuratief in. Een plek waar hij het liefst vertoeft.

Bekijk in onze webshop alvast een selectie van de kunstwerken die te zien en te koop zullen zijn tijdens deze expositie.

Op 5 (Eerste Pinksterdag), 14, 16, 24 (alleen Mesdagzaal gesloten), 25 (Veteranendag) juni 2022 zijn de zalen gesloten voor publiek en is het niet mogelijk deze expositie te bezoeken.

Informatie

Vanaf:
Woensdag 01 juni 2022
Tot en met:
Zondag 26 juni 2022

Waar:
Mesdagzaal
Hardenbergzaal

Opening:
Zaterdag 04 juni 2022 om 14:00 uur

Opening door:
Peter Bolhuis (acteur), Miranda van Kralingen (zang), Wolfert Brederode (piano) en Karel de Rooij (kleinkunstenaar)

Kunstenaar