"Reizen is nuttig, het versterkt de verbeeldingskracht", Louis-Ferdinand Selin. "Schoonheid wordt geboren wanneer je ogen open gaan", Vladimir Opara. In 1974 waren mijn schilderijen te zien op een tentoonstelling van kunstenaars van de Altai (het verborgen paradijs in Siberië). Zij markeerden het begin van mijn carrière als kunstenaar. Ik was diep onder de indruk van Van Gogh en de Russische Avant-Garde. Ik liep door de buitenwijken van mijn geboortestad met linnen en een doos verf. Gebiologeerd door wat ik zag probeerde ik mijn indrukken over te brengen op het doek. Ik was 22. Nu 45 jaar later ben ik nog steeds gefascineerd door de schitterende wereld. Maya en ik reizen vaak per auto. Mijn schilderijen, objecten, foto's, video-installaties zijn op zekere hoogte het resultaat daarvan.
Een groot rond raam in ons atelier in het centrum van Moskou, waar we wonen en werken, is voor ons als een venster op de wereld. De veranderingen die ik waarneem en die plaatsvinden buiten dat raam leg ik vast: Venetië, Nederland, Zweden, St. Petersburg (Venetië van het Noorden). Ik bewonder de overweldigende schoonheid van de wereld om mij heen en probeer mijn gevoelens vast te leggen. Ik vraag mijzelf steeds af: lukt het me? Het concept schoonheid is vluchtig, niet constant. Maar er is een universele schoonheid - angstaanjagend, adembenemend, majestueus. Van Gogh begreep de kosmische natuur, zijn imponerende schoonheid. Zoals zijn Zonnebloemen, zijn Maaier, zijn Zon en Sterrennacht ... We zien de rauwheid in zijn schilderijen. Schoonheid ligt dicht bij de dood. Ik heb een schilderij opgedragen aan Van Gogh. Een zonnebloemveld verbrand door de zon. Ik zag dit in 2018 in de bergen van Oostenrijk. Wij stopten langs de snelweg om uit te rusten en ineens bevonden wij ons temidden van een veld met zonnebloemen, verbrand door de levengevende maar ook dodelijke zon. Ik was in het zonnebloemveld van Van Gogh. Mijn indrukken heb ik vastgelegd op doek en foto's voor mijn expositie. Selin had gelijk toen hij zei: "Reizen is nuttig, het versterkt de verbeelding". Zeker reizen onthult de grandeur van schoonheid. Ik gebruik alle mogelijke middelen om dat vast te leggen. In mijn expositie ‘Imponerende Schoonheid’ gebruik ik fragmenten van mijn vorige projecten samen met meer recent werk.
Er zijn twee video-installaties, ‘Memory’ en ‘Holland’, te zien. ‘Memory’ gaat over mijn gevoelens en indrukken die ik probeer vast te houden. Schoonheid zit in ons geheugen. De video-installatie ‘Holland’ is gemaakt samen met Maya. We hebben veel beeldmateriaal opgenomen in Noord- en Zuid-Holland in 2016-2018, waarbij we onder andere foto's en video-opnamen maakten in de haven van Rotterdam.
Dit project gaat over de toekomst. Wij zien een wereld in de toekomst die gelijk is aan het hedendaagse Nederland. Een gevecht voor leven en acceptatie van veranderende klimatologische omstandigheden. Wij zien een nieuwe wereld die bestaat uit eilanden en mega steden. Een van die eilanden is de megastad Nederland. Alles door elkaar, industriële bedrijvigheid, nucleaire energievoorzieningen - een mogelijke bedreiging, gebouwen waarin mensen wonen en werken, recreatiegebieden, grond voor landbouw, kassen, kinderen, mannen, vrouwen , dieren alles door en dicht op elkaar. Wij zullen moeten leren dicht op elkaar te leven. Nederland laat aan de wereld zien dat het mogelijk is. Nederland laat nu reeds zien hoe te overleven in het gevecht en samenwerking met het veranderende klimaat en de nieuwe problemen van civilisatie. Wij moeten geen oorlogen voeren, wij moeten geen nieuwe wapens meer ontwikkelen, de mens moet vandaag plannen maken voor de toekomst. In de toekomst zullen de problemen niet verdwijnen. Er zullen nieuwe problemen komen. De nieuwe wereld is de wereld van de toekomst, de voortgang van het Bijbelse Verhaal. Het verhaal van Kain en Abel zal zich herhalen. Het verhaal van de zondvloed is steeds dichtbij. In de video-installatie ‘Holland’ kijkt de toeschouwer door de ogen van iemand uit de toekomst. Tijdens het filmen voor deze installatie, stelden we ons voor buitenaardse wezens te zijn, waardoor we onszelf in staat stelden om te zien wat we meestal niet doen - de waarneming vertragen; eigenaardigheden van gebeurtenissen; mensen met unieke talenten; mensen die onderdeel van het landschap worden; mensen die één worden met de vier elementen. Nieuwe structuren creëren, onafhankelijk van de mens. In dit alles zie ik de imponerende schoonheid. Schoonheid is niet afhankelijk van de mens. Middels deze tekst probeer ik te vertellen wat de gedachte is achter de tentoonstelling ‘The Grandeur of Beauty. Imponerende Schoonheid’.
Vanaf:
Zaterdag 19 oktober 2019
Tot en met:
Zondag 10 november 2019
Waar:
Hardenbergzaal