Philip Wiesman 75 jaar!

Op zichzelf stelt 75 in de getallenleer nagenoeg niets voor. Het is geen priemgetal, geen palindroom, niet abondant en geen driehoeksgetal en ga zo maar door.

Toch heeft het er mij niet van weerhouden om mijn 75e verjaardag die in de landelijke grafiekmaand november plaats vindt niet ongemerkt voorbij te laten gaan en in die maand een tentoonstelling te organiseren, waarbij ik een vijftal andere grafici heb uitgenodigd, waarvan ik vind dat ze mooi werk maken en veelal in een andere grafische techniek iets kunnen uitbeelden waarin ik ze niet kan evenaren, zoals in de houtsnede en de mezzotint.  Ik kan terugkijken op een periode dat ik al meer dan 50 jaar in goede gezondheid en met plezier etsen heb mogen maken. En om verder nog te vermelden, dat ik op de Najaarssalon (ledententoonstelling) onlangs de Van Ommeren de Voogt Prijs heb gewonnen.

De mede exposanten zijn: Wim Bettenhausen, Han van Hagen, Anna Metz, Wendelien Schönfeld en Marianne Stam.

Wim Bettenhausen 
De laatste jaren houd ik mij enthousiast bezig met schilderen. Echter, als graficus (etser) is deze tentoonstelling een prachtige gelegenheid om  een serie etsen te laten zien. Ik heb hiervoor een aantal landschappen en stadsgezichten  geselecteerd.

Han van Hagen 
Han van Hagen studeerde aan de KABK te Den Haag. Hij kreeg les van Dirk van Gelder.
Met enkele grafici hebben zij de Haagsche Etsclub van 1848 opnieuw opgericht in 1984.
De naam werd gewijzigd in ‘Haagse Etsclub’. De andere grafici waren  Willem Minderman, Fred Coupri en Simon Koene. Zij brachten cassettes met prenten uit. Aanvankelijk in 'zwart wit' kreeg kleur in prenten een steeds belangrijker plaats.
Ook de etsen van van Hagen werden kleurrijker, hoewel de 'zwart wit' techniek favoriet bleef. Na twee bezoeken aan de hercules Segers tentoonstelling in het Rijksmuseum gooide hij het ‘ets'roer geheel om. Hij werkt nu uitsluitend in kleur. Naast 'zwart wit' prenten zullen enkele van deze ’Segers’ prenten te zien zijn.

Anna Metz
Het boeiende van etsen is voor mij het proces van de koperplaat in het zuur te bijten,
zonder het bijten in de hand te houden.
En de vele mogelijkheden die er zijn om de plaat daarna af te drukken.

Wendelien Schönfeld

Mijn werk spreekt voor zichzelf. De onderwerpen zijn duidelijk. Ik hoop dat de kijker, geleid door mijn aandacht voor én het onderwerp én het materiaal en de techniek die ik gebruik, toegang krijgt tot de houtsneden en de houten beelden.  

Marianne Stam 
Al op de academie in Amersfoort raakte ik in de ban van de mezzotint, met z’n diepe kleuren en fluwelige zwarten. De prenten van Joop Vegter, mijn leraar daar, deden de rest. Inzoomen – tot liefst op ware grootte – vind ik fijn; al het andere weg laten, zodat alleen licht, ruimte en kleur overblijft, en toch iets heel alledaags in de ‘spotlights’ zetten.

 Op 5 december is de tentoonstelling om 16.00 uur gesloten i.v.m. Sinterklaas. 

Informatie

Vanaf:
Zaterdag 13 november 2021
Tot en met:
Zondag 05 december 2021

Waar:
Klinkenberggaleries

Opening:
Zaterdag 13 november 2021 om 15:00 uur

Opening door:
Leonore van Sloten, kunsthistorica en curator van Het Rembrandthuis in Amsterdam

Kunstenaars