Fotografisch kunstenaar Mariska Karto (geboren in Paramaribo) heeft roots in Suriname en Indonesië, groeide op in Delft.
Mariska Karto, geboren en getogen in Nederland, is een hedendaagse kunstfotograaf. Haar unieke visie en technieken hebben haar internationale erkenning opgeleverd.
Karto begon haar reis in de wereld van de fotografie met een passie voor portretfotografie, maar al snel evolueerde haar werk.
De vrouw speelt een belangrijke rol in haar werk.
Over het album Baroque Diversity zegt ze: “Ik fotografeer vrouwen van verschillende etnische groepen en plaats ze in een historisch rijke omgeving. Ik laat ze zien met al hun prachtige kleuren, ongeacht hun rang en status. Ondenkbaar in een periode tussen 1700 en 1900. - (Als je naar het overzicht van mijn werk kijkt, valt één aspect sterk op. De invloed van culturele diversiteit in mijn familie, mijn vrienden en mijn leven. In dit album lijken observaties en herinneringen aan mijn kindertijd en huidige leven een grote rol te spelen. invloed op mijn werk.)"
Met het album Femme Nomenal, portretteert ze vrouwen die door de jaren heen zijn gestereotypeerd als eenzijdige objecten van verlangen. Ze geeft ze energie en emotie op een menselijke, herkenbare en soms humorvolle manier. Het zijn vrouwen die door een vrouwelijke kunstenaar in zelfvertrouwen en zelfcontrole zijn geplaatst. Je eigen baas zijn en door de jaren heen, geen last hebben van stereotypering. Vrouwen geplaatst in situaties die wij herkennen. soms in een andere rol. Een rol die een beetje ongemakkelijk kan overkomen maar met een knipoog wordt beleefd.
In haar City landschappen is er aandacht voor Architectuur en Natuur.
Architectuur vertegenwoordigt menselijke creativiteit en technologische vooruitgang. In Karto's werk dient architectuur vaak als een symbool voor de door de mens gecreëerde wereld. De natuur in haar werk roept emoties op en brengt de kijker in vervoering voor bizondere natuurgebieden die wij dreigen te verliezen.
Het contrast tussen de organische schoonheid van de natuur en de door de mens gemaakte structuren roept vragen op over de relatie tussen de mens en de omgeving.