De Gaanderij - Joachim Bandau

Zwarte, gelaagde aquarellen van Joachim Bandau vertonen vaak een fascinatie voor binnenruimten. Deze fascinatie is oorspronkelijk ingegeven door het spelen als kind op een terrein met oorlogsbunkers  –  die overigens vaak door goede modernistische architecten waren gebouwd. De ’Schwarzaquarelle’ van nu, nodigen uit met de blik en de aandacht naar binnen te treden en daar te verwijlen. Tijdloos, zonder geschiedenis. De ijldunne lagen - tot meer dan twintig over elkaar heen  –  zijn laag voor laag aangebracht met een brede Japanse penseel. Om egaliteit in een laag te bereiken, mag deze niet te nat zijn aangebracht, maar ook niet te droog. Het lijnenspel ontstaat door indroging van de randen van de geaquarelleerde vlakken. Elke laag wordt eerst gedroogd en 's nachts nagedroogd, vóór een volgende laag kan worden aangebracht. Razend knap is het behoud van transparantie in het zwart.
Soms worden de verstilde binnenruimten in de werken opengebroken, van een levendigheid voorzien. Er verschijnen schuine lijnen in het werk, die zijn ontstaan door geaquarelleerde vlakken heel precies tegen elkaar aan te schilderen. Te bedenken dat sommige lijnen over elkaar heen zijn geschilderd –  zonder de eerder ontstane lijnen uit te wissen  –  is verbluffend. Elke lijn in een aquarel van Bandau is een schilderkunstig ontstane lijn, geen (met potlood, inkt, of anderszins) getekende lijn. In de twee ‘Helle Schwarzaquarelle’ (lichte aquarellen) uit 2010, van elk 0.98 x 0.69 m., elk met schuine lijnen en ca. zes lagen, lijken de composities heel ‘losjes’ te zijn aangebracht. Het is echter zeker dat Bandau ook hier uitging van een vooraf bepaald plan. De gecombineerde strengheid en losheid maakt deze werken voor altijd ongrijpbaar en spannend.
In de gele aquarel, 76 x 56 cm., zijn  –  het lijkt: eenvoudigweg  –  drie vlakken gecombineerd. Zoals in alle ‘Schwarzaquarelle’ gaat het hier om transparantie en licht. In deze aquarel zijn, super geraffineerd, twee verschillende kleuren geel gebruikt in verschillende oplossingen. Daarmee zijn drie lichtgeel gekleurde vlakken oogverblindend helder en zichtbaar gemaakt. In de kleine, grijze aquarel van ca. 60 x 40 cm. zijn de verschillende lagen parallel gedraaid  –  het is een van de meest elegante aquarellen van Bandau.
Algemeen  –  in alle getoonde werken wordt met ruimte gespeeld, met dieptewerking, draaiingen, en andere ruimtelijke effecten. Beeldende kunst neemt ruimte in; deze werken lijken alle ook ruimte te scheppen, ruimtelijkheid te geven. 

-Mirjam de Winter, Phoebus• Rotterdam, 20-8-21

“Met heel veel trots deel ik mijn keuze voor Galerie Phoebus te Rotterdam. Ik ken weinig galeries waarbij de galerie en het werk zo in harmonie zijn. Wat je bij beiden terugziet zijn bijvoorbeeld kenmerken als subtiliteit en verfijning”. - Hettie Wempe 


Informatie

Vanaf:
Zaterdag 21 augustus 2021
Tot en met:
Dinsdag 12 oktober 2021

Waar:
Gang