Genomineerden Van Ommeren - De Voogt Prijs

De Van Ommeren - De Voogt Stichting biedt, naast het prijzengeld van € 5.000,- voor de winnaar, elk jaar de drie genomineerden voor de prijs van het voorgaande jaar deze tentoonstelling aan. Vorig jaar tijdens de Najaarssalon van 2020 zijn Leslie Gabriëlse, Jurjen Ravenhorst & Peter Zwaan genomineerd voor de Van Ommeren - De Voogt Prijs 2020. Leslie Gabriëlse werd uiteindelijk gekozen als winnaar van de drie. Tezamen exposeren ze nu hun werk.

Leslie Gabriëlse:

Decoratieve Nijverheid vormde in 1961 een vast onderdeel van het lesprogramma aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam. Deze afdeling hanteerde naast boetseren, schilderen met olieverf en dergelijke, ook de stof als materiaalkeuze. Het omgaan met stoffen was mij niet vreemd; als jonge man was ik al actief met naald en draad. Het lag dus voor de hand dat deze studierichting mijn voorkeur had. Oorspronkelijk was mijn werk figuratief. Vanaf 1987 werd het vrije werk geleidelijk meer non-figuratief. Los van opdrachten - die figuratief bleven - kregen abstracte composities meer de overhand. Rond 1990 verschenen er geleidelijk meer herkenbare elementen in mijn werk. Composities met abstracte en figuratieve elementen werden sterker. Tijdens deze tentoonstelling zullen enkele, tussen 1993 en 2007 vervaardigde, stofapplicaties te zien zijn.

Jurjen Ravenhorst:

De direct herkenbare figuratie is gedurende de afgelopen jaren uit mijn werk verdwenen. Inhoudelijk is het daardoor vrijer en opener geworden. Stiller en fundamenteler laat het nu nog duidelijker zien waar het echt over gaat. De oorsprong van nieuw werk ligt vaak in de grafiek en dan met name de lithografie. Voor menigeen een moeilijk te doorgronden en ook nog traag en fysiek zwaar medium, maar mij biedt het een eindeloos scala aan dermate specifieke mogelijkheden dat het de extra inspanning dubbel en dwars waard maakt. Na schijnbaar achteloos gemaakte voorschetsen waarin ik zoek naar nieuwe vormen en composities, zijn technische experimenten vaak uitgangspunt. Soms geven de resultaten aanleiding om ook in andere technieken een vervolg te zoeken.

Peter Zwaan:

Door het maken van een serie gemuteerde vissen ben ik gefascineerd geraakt door mensenhuid. Ik heb me verdiept in technieken om deze zo realistisch mogelijk te verbeelden. Boetseren, mallen maken, gieten van siliconen, implanteren van echte haartjes. Voor het genomineerde werk ‘Kaart’ ben ik uitgegaan van een gekreukeld vel papier. Bij het maken van de huid heb ik me laten leiden door de vormen in dit papier, alsof het tot leven komt en bezig is te transformeren. Een gegeven waar kunstenaars zich al eeuwen mee bezig houden: het veranderen van materialen als linnen, olieverf en marmer in levend ‘vlees’. Door in te zoomen op de huidstructuren ontstaat er tegelijkertijd ook een interessante abstractie. In deze expositie zal ik ook een aantal verwante, menselijke werken laten zien.

Informatie

Vanaf:
Zaterdag 23 januari 2021
Tot:
Zondag 14 februari 2021

Waar:
Hardenbergzaal

Opening:
Zaterdag 23 januari 2021

Kunstenaars