Lennart Heiner

De manier waarop mijn werk het beste geïntroduceerd kan worden, is door een bepaalde manier van kijken voor te stellen, in plaats van formeel te beschrijven hoe het zich manifesteert. Om de nodige formaliteiten uit de weg te ruimen, is het eerlijk om te zeggen dat tekenen, beeldhouwen en schilderen de belangrijkste disciplines zijn waarmee ik me bezighoud.

Wat belangrijker is, is de manier waarop ik deze disciplines benader.

Momentum, een losse stijl en medium, en een eigenzinnige kijk op de wereld zorgen ervoor dat mijn werk verschuift, verandert en zichzelf juxtaposeert, waardoor een uitgebreid scala aan invloeden zichtbaar wordt. Mijn praktijk kan worden gezien als een voortdurend groeiende database van ongefilterde, zelden gespecificeerde, maar breed georiënteerde artistieke output. Het is onderzoek dat zich uitbreidt in de breedte van mijn media, in plaats van dit veld te verkleinen door specialisatie.

Een van de weinige regels voor wat ik doe, is het aanhouden van de gewoonte om werk te produceren, ongeacht de omstandigheden of situatie: als mijn handen en mijn geest vrij zijn, zullen ze werk produceren. Een losse houding ten opzichte van het medium is daarom essentieel om mij in staat te stellen spontaan te zijn en een gestage stroom van productie te behouden. Het resultaat is iets dat vloeibaar, multi-interpretabel en eerlijk is in zijn gebrek aan richting of filter. Het stelt kunst voor als een vorm van spel, als een manier om het leven te contextualiseren en er betekenis aan te geven door er constant op te reageren.

Dit brengt me terug naar hoe een manier van kijken essentieel is voor het werk. Gewoontes van verder zoeken dan het visuele om aanwijzingen te vinden over een bepaalde betekenis of intentie zouden heroverwogen moeten worden, omdat ze vaak het daadwerkelijke kijken overslaan. De betekenis van een lied wordt niet bepaald door de tekst, maar moet gehoord worden om begrepen en geïnterpreteerd te worden. Mijn werken functioneren op dezelfde manier. Ze vragen niet om een verbale vertaling, maar staan op zichzelf als visuele impulsen.

Benader het zoals je een afspeellijst op shuffle zou benaderen; je kunt overslaan, bladeren en verrast worden door wat er gebeurt wanneer ogenschijnlijk ongerelateerde nummers nieuwe betekenis creëren wanneer ze opeenvolgend worden afgespeeld.

Informatie

Vanaf:
Zaterdag 11 januari 2025
Tot en met:
Zondag 19 januari 2025

Waar:
Klinkenberggaleries

Opening:
Zaterdag 11 januari 2025 om 15:00 uur

Kunstenaar