riëlle beekmans is afgestudeerd aan de kunstacademie van Den Bosch. Ze maakt beelden in gebakken en ongebakken klei.
'Een kus is een steeds terugkerend symbool in mijn beelden. Al vanaf het eindexamenjaar op de kunstacademie maak ik kusjes. In het begin wilde ik dat elk kusje perfect werd. Nu heb ik er vooral lol in om ze zo verschillend mogelijk te maken. Ik hou van de vorm van een kus en ben gehecht aan de symboliek ervan. Een kus is tijdloos en universeel. Eeuwen geleden ontdekten we het kussen en dat doen we nog steeds. Een kus op je lippen, op je wang, een kushand die met de wind wordt meegegeven. Alle culturen wereldwijd kennen de kus. Een kus zegt zoveel meer dan woorden: ik vind je lief, ik hou van je, fijn je te zien, ik zal je missen. Bijna alle associaties met een kus zijn positief. Iedereen herinnert zich de ‘eerste kus’. Je weet van wie je er graag een krijgt en aan wie je graag een kus geeft.’
In de afgelopen jaren zijn de kusjes steeds nieuwe wegen ingeslagen. Kusjes met steeltjes, magneetjes, bloesem aan een boom, kusjes die groeien uit een hoofd, pluizenbollen, poëzie- en theaterprijzen. Er zijn kusjes in allerlei verschillende kleuren, in het rood natuurlijk maar ook veelkleurige lentekusjes, in Delfts Blauw en zelfs een nachtzoen in zwart. Ze reisden in een bloembed naar beeldentuinen en tentoonstellingen en vonden een plek tussen de mensen.
Bed, ongebakken klei en mijn oude bed, Dit beeld was te zien in Pulchri tijdens de tentoonstelling Sterke Vrouwen