Irene van den Bos

Ik ben gefascineerd door kwetsbaarheid en vergankelijkheid van het leven van mens en natuur. En in de pure kracht en schoonheid hiervan. Ik probeer dit te vertellen in werken die deze tijdelijkheid, schoonheid en kracht uitdrukken.

FLORA

In de serie Flora schilder ik bloemen-en plantenmotieven: bijvoorbeeld de schaduwen van planten op de vloer van mijn atelier als de zon naar binnen schijnt. Die schaduw valt dan op het doek en schilder ik. Het moet snel, want de tijd verstrijkt en is de schaduw weg en heb je alleen nog de herinnering. Olieverf op doek. De serie bevat ook werk op papier met een foto als uitgangspunt.

DIALOGUE

Hiermee in verband staat de reeks Dialogue waarbij ik reageer op de 16e en 17e meesters - zoals Johannes Vermeer - die weergaloos de schoonheid van mens en natuur uitbeeldden.

Galerie Adorable ART+DESIGN:

"Irene van den Bos started a dialogue with Vermeer reflecting on recognizable masterpieces in a totally modern way, recreating the situation of painter and his model In different settings and moods. For example: Lady Reading a Letter. Filled with drama and passion about the content of the letter. Great flashback to 17th century art."

KOPPEN

Als ik mensen schilder, in de serie Koppen,is dat niet op een klassiek-realistische manier, maar laat ik me leiden door mijn intuïtie. Ik baseer me op foto’s in kranten of bladen die een emotie of een associatie in me losmaken: iets wat ik niet meteen begrijp. Vergelijk het met een geur die je ergens ruikt en dan een gevoel of herinnering in je oproept.

Een geslaagd schilderij in het Koppen-thema, laat voor mij iets zien van de innerlijke wereld van de afgebeelde persoon. De psyche van iemand. In mijn geval heeft dat vaak te maken met mezelf. Ik kan niet schilderen zonder me verbonden te voelen met het onderwerp. Wat ik wil uitdrukken is hoe iemand als totaliteit is - geest, ziel en lichaam. De geest ( pneuma ) is de richtingwijzer voor de psyche. De psyche wordt beinvloed door het denken en voelen van je geest. Dat hangt met veel dingen samen, met name van je mensbeeld. Die verbinding, tussen iemands psyche en mijn mensbeeld wil ik maken in mijn werk. Dat is zoeken, en vaak blijft het moeilijk om er de vinger op te leggen.

CHILDHOOD

Work in progress.

Bevat tot nu toe: tekeningen in bister, aquarel en gemengde technieken, olieverfdoeken en olieverfpanelen.

Begrippen als TIJD en daarmee samenhangend KWETSBAARHEID en STERFELIJKHEID hebben mij altijd gefascineerd.

Nu ik zelf verder "in de tijd " kom denk ik vaak terug aan de tijd die achter mij ligt. Op een leeftijd gekomen waarop mijn vader stierf besef ik dat ik voortaan verder ga naar wij hij nooit is geweest. Verder in de tijd. Ik kreeg de behoefte om daar in mijn beeldend werk iets mee te doen.

Het fotoalbumpje van mijn moeder met de zwart-wit foto’s die mijn vader van mij maakte kreeg een nieuwe lading en betekenis. De werken die ik maak naar aanleiding van deze afbeeldingen zijn persoonlijke reflecties op een voorbije tijd.

Tot nu toe bevat de serie werken op doek en paneel ( olieverf) en op papier (aquarel en inkt ).

Ik wordt vertegenwoordigd door galerie Adorable ART+DESIGN, Banstraat 9, Den Haag. www.adorable.nl

Voor tentoonstellingen zie website.

Tentoonstelling

Impressies

Wisteria. 100x100 oil

The Waterfront. 40x30 oil

Columbia Rd Flower Market 50x50 oil

Clingendael 120x100 oil

Lavender Field 120x100 oil

Grandmother. 40x30 oil

Face. 40x30 oil

Mask. 40x30 oil

Black face. 40x40 oil

Blue Face. 60x60 oil

Baby. 40x30 oil

Brother. 40x30 oil

Walk. 24x18 mixed media

Balcony Potplants. 50x40 oil

Faded Memory. 50x40 oil