Werk tussen landschap en fragment.
Fenny trekt er niet op uit met een camera om in een groot aantal foto’s een geschikt
motief te vinden. De motieven lijken zich eerder aan haar op te dringen dan dat ze die zoekt. En
aan één motief heeft ze vaak voor langere tijd genoeg. Ze ziet een interessant fragment en maakt
daarvan een paar foto’s,en zoekt er dan naar interessante details. Die details gebruikt ze om een schets te maken op papier. Als die schets goed uitpakt worden de kleuren onderzocht op kleine schilderijtjes. Aan een groot schilderij is dus heel veel werk vooraf gegaan.
Elk werk is een unieke gebeurtenis. Het begon met een incident, het zien van een fragment in de natuur. Door de schilderijen te noemen naar de locatie van de eerste foto’s, blijft de relatie met een fragment uit de werkelijkheid manifest en bewust benadrukt. Zo’n schilderij is het resultaat van een lange zoektocht waarbij de nodige ontdekkingen en doorbraken nodig zijn.
Het werk van Fenny is een ode aan het olieverfschilderij. Transparantie, spiegeling, reliëf,
verschillende penseelstreken maken het mogelijk aan de hand van de schilderijen de wereld te
zien als een spel van licht en transparantie. De schilderijen blijven herkenbaar als werk van Fenny
van de Wal-Timmerman, ook al variëren ze van lyrisch tot dramatisch. Bovenal bieden ze de mogelijkheid om
te genieten van pure schilderkunst.
Verkorte weergave van een artikel door
Michael van Hoogenhuyze
2020
2009 Van Ommeren De Voogt prijs
2012 Ars Prijs ( Leiden)
atelier Haagweg4 B3 Leiden