De expositie wordt gehouden in de grote zalen van Pulchri Studio. Voor deze salon kunnen alle kunstenaarsleden werk inbrengen, wat zorgt voor veel verscheidenheid. Zoals gebruikelijk heeft de Najaarssalon geen vast thema. De deelnemers maken allen kans op de Van Ommeren - De Voogtprijs 2020 (t.w.v. € 5.000,-) die ook dit jaar weer vriendelijk ter beschikking werd gesteld door de Van Ommeren - De Voogt Stichting.
De jury bestond dit jaar uit: Bernard van Ommeren (Van Ommeren - De Voogt Stichting), Marieta Reijerkerk (q.q.), Anne Geene, Lotte van Lieshout en Joncquil de Vries. Er zijn dit jaar 243 kunstwerken ingeleverd door maar liefst 152 kunstenaars. Opmerkelijk verschil met voorgaande jaren is de hoeveelheid grotere en sculpturale werken. Door het volgen van een nauwlettend juryprotocol, stegen er al gauw een aantal werken boven de andere uit. Er werd uitgebreid over deze werken gediscussieerd en uit een derde selectie werden uiteindelijk drie genomineerden gekozen. Bij de volgende juryronde werd de winnaar gekozen uit deze shortlist.
WINNAAR: Leslie Gabriëlse – Picnic 4 - stofapplicatie, acrylverf (Hardenbergzaal)
Vernieuwend qua voorstelling die hij weergeeft in frisse kleuren, het zou zo een tafereel van nu kunnen zijn. Door de veelheid van elementen schiet je oog van de ene kant naar de andere kant en blijft de jury geboeid. Verschillende media lijken samen te komen in het werk, het wordt bestempeld als fotografisch, schilderachtig en filmisch. De kunstenaar lijkt te denken als een schilder, door patronen te herhalen die compositorisch kracht toevoegen aan het geheel. Door verschillende perspectieven en collageachtige techniek te gebruiken wordt de moment opname benadrukt, alhoewel de tijd die gedurende de hele picknick is verlopen in één beeld te zijn gevangen.
Genomineerde Jurjen Ravenhorst – Acht strepen – gemengde techniek op paneel (Mesdagzaal)
In het oog springend werk in het geheel van de tentoonstelling. Het niet symmetrische aspect maakt het een krachtig beeld waarin verschillende dingen samenkomen. Grafisch strak en geometrisch in tegenstelling tot het handschrift van de kunstenaar in de vorm van krasjes aan het oppervlak. Het werk suggereert vanaf een afstand het rationele en lijkt emotioneel en organisch wanneer de beschouwer dichterbij komt.
Genomineerde Peter Zwaan – Kaart -siliconen, mensenhaar, katoenvezel (Mesdagzaal)
Het werkt lonkt als een abstract schilderij en roept daarmee op om het van dichtbij te bekijken. Tijdens het dichterbij komen gebeurd er een heleboel. Langzaam dichterbij komend moet de beschouwer zijn of haar gedachte over het werk aanpassen. Gefascineerd komt men dichterbij en roept het iets op van een verfrommeld stuk papier. Door het figuratieve aspect in dichte nabijheid van het werk stoot het de beschouwer weer af en roept het soms zelfs walging op. Al is de jury het daar niet helemaal over eens en blijven sommige juryleden ook van dichtbij gefascineerd door de techniek en uitstraling van het werk.