Op zaterdag 21 september wordt om 17.00 uur in Pulchri Studio de jaarlijkse Najaarssalon geopend. Alle Pulchri-leden kunnen hiervoor werk inzenden en meedingen naar de Van Ommeren de Voogt Prijs, die ook dit jaar weer vriendelijk ter beschikking werd gesteld door de Van Ommeren de Voogt Stichting. De jury bestaat dit jaar uit: Bernard van Ommeren (Van Ommeren de Voogt Stichting), Frans de Leef (q.q.), Pat Houkes, Clemens Zalm & Hans van der Spek. De dag voor de opening heeft de jurering plaatsgevonden, waarbij een winnend werk is uitgekozen. Deze wordt bij de opening bekend gemaakt en de prijs uitgereikt door Bernard van Ommeren. Naast het prijzengeld van maar liefst € 5.000,- krijgt de prijswinnaar samen met de andere twee genomineerden een tentoonstelling aangeboden bij Pulchri Studio door de Van Ommeren de Voogt Stichting. Hieronder vindt u het juryrapport.
De Najaarssalon van 2019 heeft zich ook dit jaar weer uitgestrekt over alle bovenzalen van Pulchri Studio. Er zijn zo’n 215 kunstwerken ingeleverd door maar liefst 138 kunstenaars. Door de grote verscheidenheid van disciplines en stijlen, als ook de hoge kwaliteit van het ingezonden werk zag de jury zich voor een moeilijke taak geplaatst. Dat bleek toen bij de eerste juryronde het maximale aantal kunstwerken geselecteerd waren.
Door het volgen van een nauwlettend juryprotocol, stegen er al gauw een aantal werken boven de andere uit. Dat waren er 11. Er werd uitgebreid over deze werken gediscussieerd en uit een derde selectie werden uiteindelijk drie genomineerden gekozen. Waaruit uiteindelijk ook een winnaar werd geselecteerd.
GENOMINEERDE NO. 1: Sjef Hendrickx – Ondertussen gaat alles gewoon door
Een tekening die zowel vrolijke als verdrietige emoties bij de kijker oproepen. Het vertelt een verhaal dat niet direct te duiden is en voor iedereen misschien verschillend in te vullen is. Oorspronkelijke beeldtaal die technisch goed is uitgewerkt.
GENOMINEERDE NO. 2: Marus van der Made – Piramideserie P40B
Krachtig in de vorm, ophanging, materiaal- en techniekgebruik. De manier van bevestiging is minstens even daadkrachtig en markant als het sculptuur zelf. De secure balans in het sculptuur zorgt ervoor dat de kijker op het verkeerde been wordt gezet. De valling van het licht op het beeld zelf is daarbij van groots belang en wordt versterkt door de glimmende onderplaat.
WINNAAR: Annemarie Petri – De stad waar de mensen niet konden ophouden met bouwen
Technisch heel kundig uitgevoerd met behulp van dezelfde basisvormen. De herhaling daarvan zorgt voor een spannende opbouw in het beeld die naar boven toe lijkt te ontploffen. Er is daardoor een gigantische gelaagdheid ontstaan. Deze kracht dekt de lading van de titel en geeft daarmee wellicht een filosofisch inzicht in een actueel thema.
Vanaf:
Zaterdag 21 september 2019
Tot en met:
Zondag 13 oktober 2019
Waar:
Mesdagzaal
Weissenbruchzaal
Hardenbergzaal